JAK PRACUJEME
Prezentace průběhu práce neorokokové malby.
V této kapitole Vás provedeme jednou unikátní zakázkou od návrhu až po realizaci. V roce 2008 jsme zrealizovali iluzivní figurální neorokokovou malbu v klenbě koncertního sálu zámku Jablonná o celkové ploše 154 m2. Plocha a estetická hodnota malby nemá obdoby u jiných nově realizovaných maleb. Při realizaci jsme se museli vypořádat s celou řadou problémů. Nemohli jsme čerpat z žádné literatury, veškeré postupy jsme museli doslova objevit.
Malba byla provedena na motivy fresek z roku 1760 Jana Lukáše Krackera z klenby kostela sv. Mikuláše na Malé Straně, nejedná se o kopie, dílo je zcela naše autorská invence.
Účelem a největší poklonou pro nás autory je, pokud se pro běžného diváka naše dílo jeví jako originální dobová malba z 18. století.
1. tvorba návrhů
Práce byly započaty 1.5.2007 výrobou architektonických prvků ze štukového mramoru ( dále jen mramoru ), návrhovými a přípravnými prácemi pro iluzivní klenovou malbu ( dále jen malbu )
vizualizace nástropní malby
Návrh stropní malby, jeden z mnoha. Architektura se z původního návrhu snižovala na polovinu své původní velikosti, až byla oproštěna o orientální krajiny.
Zjednodušení původního návrhu bylo způsobeno reálným ohybem klenby po zaměření. Níže uvidíte …
První rozkresy perspektivy nástropní malby nebyly použity. I když na fotografii se může zdát, že perspektivní iluze prostoru je reálná. Není tomu tak, při pohledu z boku by se takto vysoká architektura hroutila a proto jsme ji snížili.
Nicméně je to krásná didaktická pomůcka pro pochopení konstrukce perspektivy v klenbě.
PRÁCE NA VÝDUSKU NEGATIVNĚ PROHLÉHO SLOUPU
2. oficiální rozkresy nástropní malby
V průběhu měsíce února 2008 byly započaty práce na osazování mramorových prvků a rozkreslování a rozměřování malby.
Při rozměřování perspektivy jsme nahradili tradiční provázkovou techniku kombinovanou fotolaserovou metodou, kterou jsme pro tyto účely vynalezli. Zkrátili jsme dobu rozkreslování malby na „pouhé“ tři měsíce.
Podotýkáme, že veškeré kresby figurální, architektonické nebo květinové byly kresleny ručně a jsou zcela naší invencí. Za figurální a portrétní vzory posloužili sami členové autorského kolektivu.
rozkresy iluzivní perspektivy v klenbě
Než začnu s jakýmkoliv vysvětlováním technických řešení, je třeba si uvědomit, že aby iluze prostoru budoucí malby fungovala, musí veškeré svislé linie směřovat do jednoho (v případě složité klenby až do 10) úběžníku.
Svislé linie se zdají rovné pouze pro oko diváka, jinak kopírují tvar klenby, není možné jednoduše vzít pravítko a narýsovat rovné čáry na strop.
Zde bych chtěl složit obrovskou poklonu barokním mistrům, kteří vytvořili úžasné stropní malby v podstatě primitivními pomůckami. A to tak, že do úběžníku na vrcholu klenby zatloukli hřebík a na něj navázali tenký provázek. Při napnutí provázku mezi body úběžníku perspektivy a počátku svislé linie vznikla přímka, kterou bylo možné osvítit olejovou lampou se zrcadlem (osvit musel být přesně ze středu místnosti zcela kolmý k přímce). Vržený stín provázku tak opisoval přesnou linii perspektivy, bylo ho ještě nutné obkreslit tužkou. Pracovalo se v šeru aby stíny vržené od lampy byly co nejostřejší.
V podstatě takový barokní laser. Takto vznikly všechny svislé linie. Můžete si všimnout na našem rozkresu, pro vznik jedné kuželky do balustrády, jsme museli narýsovat devět linií. Pracovali jsme za dne s moderním laserem, přesto nám rozkreslení perspektivy balustrády, andělů, květin a nebes trvalo tři měsíce.
Opravdu smekám před takovými velikány jako byl Kracker, Liška, Tiepolo, …
3. POČÁTKY MALBY
V průběhu měsíce května 2008 bylo započato podkládání hlavních ploch malby a byly osazeny všechny mramorové prvky v sále.
Prostory jsme osvětlovali čtyřkilovatovým reflektorem napodobující denní světlo umístěným na pětimetrovém rameni.
4. V měsíci červnu 2008 byly práce na na klenbě v plném proudu.
5. TVORBA SCAGLIOLY NA KRBU
V měsících červenci a srpnu 2008 byly práce na klenbě přerušeny z důvodu tvorby štukového mramoru na tělu krbu.
Nanášení scaglioly na krb
Omítka scagliola, nebo v ČR můžeme použít „štukový mramor“, se připravuje z těsta které tuhne hydraulicky. To umožňuje jak natahování na konkrétní povrch, tak dusání do forem.
Štukatér při míchání takzvaného mramorového těsta určuje barvu a vzor budoucího štukového mramoru.
Postup práce s omítkou scagliola se prakticky nezměnil od baroka, kdy byla omítka vynalezena.
princip barokní malby
Barokní nástěnná malba má svá přesná specifika, která jsou navíc závislá na technologii malby, která byla použita. Fresco používá jiné skladby pigmentů než například vaječná tempera, kde není požadavek na stálost v zásaditém prostředí a tím barevný rozsah může být širší. Všeobecně ale platí, že barevná paleta barokních malířů, byla výrazně chudší než dnes.
6. MALBA KLENBY A LEŠTĚNÍ SCAGLIOLY
V podzimních a zimních měsících 2008 byla dokončována malba, zlaceny architektonické prvky sálu a vyleštěn krb a sloupy ze štukového mramoru.
Ještě taková malá poznámka k principu malby:
Jako vzor pro naší malbu, kterou jsme nazvali „Nebeský koncert“, posloužily nástropní malby ze sv. Mikuláše na Malé straně v Praze, které namaloval v roce 1785 barokní freskař Jan Kracker technikou Freco secco.
My jsme ale techniku fresco použít nemohli, protože omítka v klenbě byla již hotová. Přesto jsme se rozhodli styl freskové malby napodobit.
Pro malbu fresco je typický rychlý a svižný způsob malby, umělec často s barvami šrafuje a prakticky vše se snaží namalovat ala prima. Vápno se mění ve vápenec, tak pojí barvy a nepočká.
7. UKONČENÍ PRACÍ NAPLÁNOVANÉ NA JARO 2009
V průběhu měsíce ledna 2009 byly ukončeny veškeré práce v prostorách zámku Jablonná.
Celková doba při realizaci nástropní malby byla 6 měsíců, spotřebovali jsme 2 kg dřevěných uhlů, 8 pecnů chleba (na gumování), cca 20kg barev.
Kromě nástropní malby jsme stihli vyrobit a osadit sloupy, konzole a krb ze štukového mramoru (scaglioly), nazlatit 300 délkových metrů štukové výzdoby (téměř všechny místnosti zámku), malovanými ornamenty vyzdobit strop místnosti vedle sálu, vytvořit plochy z malovaného mramoru u schodiště.
Spotřebovali jsme 1500 kg sádry, 16000 plátů metálu.