ŠTUKATÉRSTVÍ HISTORIE
Štukatérství je jedením z nejstarších způsobů zdobení interiéru a exteriéru architektury
Na fotografii vydíte štukový fronton, římské období 1.stol.před n.l. Ve fragmentu je dobře viditelná vrstva jemného štuku na jádru a zbytky malířské výzdoby.
Pravěcí mistři štukatéři
Umělecká tvorba patří k prvotním projevům nejstarší lidské společnosti. Období nazývané paleolit ( starší doba kamenná ) je plné uměleckých počinů v podobě jeskynních maleb a reliéfů, soch takzvaných venuší vymodelovaných z hlíny, vyřezaných z klů atd. To ještě nejsou počátky štukatérství. Člověk zatím primitivní lovec nestaví stálá sídliště, nezná princip pálení vápna a sádry, jen kočuje za kořistí.
To vše se mění s koncem doby ledové v období neolitu ( mladší doba kamenná ). S rozvojem zemědělství dochází i k potřebám zdokonalovat stálá obydlí a prvotní zemědělci se tak chtě nechtě stávají architekty a staviteli.
Už asi nezjistíme, jak k tomu došlo. Možná, že kusy přepálených vápenců, které zůstaly v ohništi zalil déšť. Nebo vápenné schránky živočichů připravovaných ve žhavém uhlí jako pokrm, se následně žárem rozpadly na prach a šaman tuto bílou barvu používal ke svým magickým rituálům. To a mnoho jiného zůstane už jen teorií. Jisté ale je, že s rozvojem zemědělství a architektury šla ruku v ruce i znalost pálení vápna a sádry. A tak primitivní hliněné omítky člověk vylepšoval příměsí vápna. Pravěký stavitel vytvářel tak stále ušlechtilejší a odolnější omítky, které navíc zdobil reliéfy a nástěnnými malbami.
Na obrázku vidíte jeden z prvotních projevů v uměleckém štukatérství. Jedná se o reliéfní omítku s malbami lovců a zvířat v neolitické osadě Çatal Hüyük 7500 př.n.l. Fotografie získaná z Wikipedia Commons.
STAROVĚKÝ EGYPT, DĚDEČEK ŘEMESEL
Egyptská civilizace se v mnohých ohledech stala synonymem pro počátek. U architektury, stavitelství a štukatérství to platí dvojnásobně. Lidi stále fascinují stavby a umělecká díla vytvořená před čtyřmi až třemi tisíci let jakýmsi národem žiíjcím na úzkém, ale dlouhém pruhu země podél řeky Nilu. Vždyť už starověcí cestovatelé a státníci, jako byli Alexandr Veliký a G. J. Caesar navštívili Egypt a ocenili přínos této prastaré kultury, která se stala nevyčerpatelnou studnicí inspirace pro nás i dnes.
Ale věnujme se štukatérství. Egypťané používali sádru hojně a v mnoha odvětvích. Sádru čistou nebo s širokou plejádou příměsí používali jako lepivé malty při spojování cihel a kamenných bloků, jako omítky i jemného finalizačního štuku. Vyráběli z ní sochy a figurky ( celé armády posmrtných sluhů ), kusy nábytku a dokonce i dětské hračky.
Vysoké řemeslné úrovně dosáhlo egyptské malířství, které jako podkladu používalo jemný sádrový štuk na jehož povrchu probíhala malba vaječnou nebo „gumovou“ temperou. Samozřejmě nebýt ideálních podmínek v egyptských hrobkách, nemohly by se omítky s malbami do dnešních dob dochovat. Štukatérství bylo stále ještě v plenkách, přesto nás výtvory tehdejších řemeslníků nepřestávají fascinovat.
Dokonce existují teorie které vysvětlují trvanlivost egyptských staveb právě v užití sádrových a vápenných malt, které jsou svou měkkostí a minerální pružností seismicky stabilnější než beton. Tato „flexibilita“ u staveb se nazývá self-healing ( samouzdravení ). Zde vycházím z výzkumu Václava Cílka: Egyptské malty – materiály a používané technologie, PES IX 2012. To vše je velmi zajímavé, protože zjišťujeme, že je stále co objevovat, možná i co už bylo objevené.
Na obrázku vidíte brilantní práci se sádrou. Busta manželky faraona Achnatona Nefertiti ze 14. století př.n.l. je snad nejznámější umělecké dílo starověkého Egypta a zároveň největší lákadlo Nofertete Neues Muzea. Fotografie získaná z Wikimedia Commons.
antika to rozjíždí
1. část – doba řecká
Řecká civilizace, která se od osmého století př.n.l. rozvíjela ve středomoří, právem aspiruje na titul pilíř moderní evropské kultury. Prakticky každá vědní disciplína ať už je to lékařství, matematika, geometrie, mechanika, filozofie, právo, architektura atd. má svůj počátek u malého národa obývajícího egejskou oblast.
Úroveň stavitelství byla velmi vysoká a to umožnilo štukatérství vytvářet architektonické zdobné části budov v podstatě na podobné technologické úrovni jako dnes. Ale abychom byli přesní, v některých odvětvích ve štukatérství jako například „omítkářství“ jsme ještě nedosáhli takové technologické úrovně jako pozdější doba římská. Přestože naše současná znalost vápna je na vysoké úrovni, některé tehdejší postupy jsou a zřejmě i dále zůstanou tajemstvím.
Rád bych vyvrátil mylnou a dost rozšířenou představu, že tehdejší města se blyštěla mramorem, jako z obrazu romantického malíře Alma Tadema z 19.století. Mramor je sice ve středomoří dostupnější než v našich končinách, přesto z něj byly vystavěny jen nejvýznamnější budovy. Ostatně stejně je tomu i dnes. Divadlo, banka, vládní budova si potrpí na slušivou fasádu z pískovce nebo mramoru. Jiné budovy se musí spokojit se štukovou fasádou.
Tak štukatérství vzkvétalo a vyspívalo a kolem 3. století n.l. dosáhlo tak vysoké úrovně, že ani dnes nedokážeme některé tehdejší postupy napodobit. Bohužel se nám z řeckého období dochovalo jen několik památek ve štukatérství, které ale svědčí o jeho mimořádné vyspělosti.
Na obrázku vidíte řeckou akantovou hlavici v korintském stavebním slohu z 2. století př.n.l. Přestože se jedná o dost poničený exponát, z fragmentu je jasně patrná vysoká úroveň řeckého štukatérství. Jsou viditelné vrstvy jemného štuku na jádru omítky. Podobné technologické úrovně dosáhlo teprve až barokní štukatérství.
Co staří Řekové vynalezli a objevili, Římané převzali, zdokonalili a většinou vnutili národům kolem sebe. Tak vznikla evropská civilizace, která se a to hlavně v architektuře, nedokázala nikdy odpoutat od římského architektonického kánonu. Naopak, stále se k němu vracela, fascinována románským slohem, renesancí a neoantikou. Ať už to bylo ve Francii nebo v Anglii. Zkrátka tento civilizační odkaz se projevil ve vzniku prvních evropských demokracií a katapultoval Evropany na staletí do čela světovlády.
Vyspělost římského štukatérství z 1. století n.l. je možné sledovat například v Pompejích, kde se dochovala štukatérská dílna. Známá jsou i jména nástrojů jako například „laiculum“ hladící špachtle, kterou řemeslníci zalešťovali omítku. Velmi zajímavé písemné památky nám zanechali římští autoři jako Plinius starší a Marcus Vitruvius Pollio. Obzvláště Vitruviovo dílo „Deset knih o architektuře“ je stěžejní, protože nám přináší ucelený obraz římského stavitelství.
Na obrázku vidíte fragment štukatérské výzdoby zdi včetně nástěnné malby z 1. století př.nl. Je zde dobře patrný kanelový pilastr s jemným leštěným štukem z mramorové moučky. Červená vrstva je oxidem železitým, probarvený jemný štuk, který se zalešťoval nástrojem zvaným laiculum. Původní sytost barev je místy ještě patrná ( jedná se o pozůstatky leštění ).
ANTIKA TO ROZJÍŽDÍ
2. část – doba římská
RENESANCE
Cesta k velikosti člověka
Už pěkný kus cesty ušlo štukatérství, kdy v antice dosáhlo technologické úrovně o jaké si i dnes můžeme nechat jen zdát. A jen proto, aby bylo záhy v temném středověku skoro vše zapomenuto. Úroveň omítkářství upadla do privitizmu, kdy špatně pojené fresky smyl čas a některé techniky se přestaly úplně dělat. Už nebyl nikdo, kdo by je zaplatil. Středověké královské a císařské dvory se spokojily se strohou výzdobou chladného kamene.
Vše změnila renesance, člověk se odklání od dogmatické víry a začíná zase bádat a objevovat už objevené v antice, kde si hledá své největší vzory. Kolumbus objevuje Ameriku, v Anglii Shakespeare píše svého Hamleta, Johannes Kepler třináct set let po Hypatii z Alexandrie definuje točení planet kolem Slunce po eliptických drahách, v Římě se staví největší a nejodvážnější kopule, kterou kdy oko spatřilo a ochridský arcibiskup Nektarius píše „první technologii“ zabývající se omítkami a nástěnnými technikami. Lidstvo vstoupilo do nové éry, nastává doba vědy.
Všude vzkvétá štukatérství, realizují se rozsáhlé štukové stropy. Šlechta už nebydlí v nekomfortních strohých hradech, ale staví si honosné zámky a letohrádky obklopené přírodou zahrad. Měšťanské domy se oblékají podle nejnovější módy do sgrafitových fasád. A je to teprve začátek, štukatérství je na prahu baroka zlaté éry tohoto řemesla …
Na obrázku vidíte štukový renesanční strop z Letohrádku Hvězda z roku 1558. Foto z Wikimedia Commons.
BAROKO – ZLATÁ ÉRA ŠTUKATÉRSTVÍ
1. část návrat k antickým omítkám
Renesance připravila baroknímu štukatérství půdu. Už jsme zmiňovali Nektaria ochridského s jeho spisy, ve kterých definuje vrstvy v kvalitních omítkách, zejména při tvorbě freskové malby. Na jeho práci a na zkušenosti renesančních freskařů, jako byl například Raffael Santi, který vyzdobil „Stanze di Raffaello“ nádhernými freskami, navázali barokní mistři. Freskaři jako byl Tiepolo, Kracker, Liška by nikdy nedosáhli takové technologické vyspělosti nebýt jejich renesančních předchůdců.
Pro barokní štukatérství jsou typické sklovitě lesklé omítky i plastická štuková výzdoba na principu techniky „stuccolustro“. Přestože období baroka bylo pro štukatérství velmi příznivé, nikdy už nebylo dosaženo takové úrovně jako v antice. Mnoho technologických postupů se v pozdější době zcela zásadně změnilo vlivem modernizace světa v 19. století.
Přesto vznikla v baroku jedna technika úplně nová ve štukatérství, která ho zcela ovládla, rozšířila se do celého světa, stala se fenoménem a na další staletí ovlivnila design interiéru staveb. Scagliolu / štukový mramor najdete v historických budovách po celém světě, je to královna technologie štukatérství.
Na obrázku vidíte ukázku barokní štukové výzdoby zejména supraportu z jemného zaleštěného štuku, v interiéru Clam-Gallasova paláce v Praze, vrcholné a pozdní baroko.
baroko zlatá éra štukatérství
2. část – Scagliola omítka, která je královnou omítek
Málokdy se stává, aby u nějaké řemeslné techniky byl znám rok jejího vzniku. Většinou se pracovní postupy, a to nejen ve štukatérství, vyvíjely a zdokonalovaly v dlouhém procesu spolupráce generací. Například u fresky nebo stuccolustra se vývoj techniky počítá na celá tisíciletí. Ve štukatérství existuje jedna technika scagliola, která se vymyká všemu, co si jen člověk představuje pod pojmem technologie. Zní to jako pohádka „jak v baroku štukatérství ke scagliole přišlo„.
Mnichovský sochař, štukatér a badatel Blasius Fistulator, rozený Pfeiffer experimentoval s probarvenou sádrovápennou hmotou. V dnešní době takovým lidem říkáme „renesanční typ“. Blasius prožil většinu svého života v renesanci, kdy také tvořil. Neví se sice kdy přesně vytvořil poprvé „scagliolu“ ( v jeho době se jí tak neříkalo ), ale jisté je, že to byl právě on, kdo tuto technologii vynalezl ( odhaduje se tak proto, že je nejstarší známý umělec tvořící se scagliolou ). Ze špatně datovatelných útržků jeho díla se odhaduje, že první reálné verze scaglioly vznikaly pod jeho rukama ještě před rokem 1590. Umělec začal být aktivní a známý roku 1587, do té doby o něm nemáme zmínku. Tím by se dala technika považovat za renesanční, kdyby první historicky opravdu doložitelná stavba realizovaná ve scagliole nevznikla až začátkem baroka. Navíc za dost nestandardních okolností.
Roku 1607 byla svěcena říšská kaple Maxmiliána I. jejíž interiér vyzdobil Blasius Fistulator a jeho syn Wilhelm ( který v jejich započatém díle pak celé roky pokračoval, až do roku 1630 nebo 1632 ). Původní renesanční návrh mramorového obložení z dílny Albrechta Dürera (známého německého malíře), měla realizovat italská dílna v technice „Pietra-Duro“. Vlivem průtahů obchodních jednání a neshod byla výzdoba interiéru kaple stále odkládána, až Maxmilián I. pověřil Blažeje Fistulatora k použití do té doby neověřené techniky scagliola, odhaduje se tak opět pro to, že starší realizace nejsou známy.
Přestože výzdoba kaple byla započata už v renesanci, fakticky byla dokončena Wilhelmem Fistulatorem až v baroku a proto je technika považována za barokní. Následně se technika štukového mramoru rozšířila do Itálie. V 17. století je známá celá řada dílen v severní Itálii a technika dostává své jméno scagliola ( odvozené od slova střep „scaglia“ ). V následujících staletích zejména v 19. století scagliola zcela ovládne interiérovou výzdobu budov.
Na obrázku vpravo nahoře vidíte říšskou kapli Maxmiliána I. svěcenou roku 1607. Fotografie získaná z Wikimedie Commons. Stěny kaple jsou realizací Blažeje a Wilhelma Fistulatorů technikou scagliola imitující obložení pravým mramorem „pietra-dura“. Jednotlivé obrazy jsou vyhotoveny do sebemenších detailů s krásným celistvým leskem, jak je možné vidět na fotografii vpravo dole. Je s podivem, že nejstarší památka ze scaglioly, nenese na sobě žádné stopy sebezdokonalování v průběhu práce. Snad za to může genialita Blažeje Fistulátora, každopádně říšská kaple patří ke stěžejním dílům v historii štukatérství.
TÉMATICKÁ VSUVKA
O technice scagliola
Scagliola prošla v průběhu historie mnoha změnami, i když základ technologie zůstal stejný tak jak ho Blažej vymyslel. Nároky spotřebitele se od baroka měnily a tím si žádaly trochu jiné přístupy. Zatímco barokní štukové mramory jsou nereálné až snové vzory a barvy v mramoru, pro 19.století je typická snaha napodobovat konkrétní mramory, jak je možné vidět na fotografii vlevo dole. Jedná se o brilantní práci ve štukatérství vůbec, ale co na fotografii dominuje je masivní mramorový sloup ze scaglioly v Panteonu Národního muzea v Praze. Jak se scagliola šířila po světě, dostala se i do Spojených státu amerických, kde se z ní odštěpila marezzo scagliola ( nazývána také někdy americká scagliola ).
oD 19. STOLETÍ DO DNES
Závěr, konec a začátek – díl 1.
V 19. století ve štukatérství dochází k zásadním změnám, vlivem vynálezu cementu. Některá odvětví například formářství zažívají nebývalý rozkvět, to má za následek velký rozmach štukatérství v období pseudoslohů.
Na výsluní se štukatérství hřeje až do příchodu funkcionalismu a moderních stavebních slohů dvacátého století. Pak nastává pomalý konec toho řemesla. V podstatě už jen ránu z milosti mu uštědří příchod druhé světové války. V novém světě, kde je nedostatek pracovních sil a zdrojů, už není pro výzdobu interiérů místo. Po celém světě houfně krachují štukatérské dílny a řemeslo, které do té doby zaměstnávalo tisíce lidí, prakticky vymírá. Celé situaci napomáhá všeobecně rozšířená myšlenka v akademických kruzích erudovaných architektů, že architektura je čistá, bez výzdoby. Adolf Loos přední světový architekt dokonce prohlašuje, že „ornament je zločin„. Myslí tím, že zbytečně prodražuje stavbu. Tato úvaha je zcela lichá obzvláště při průzkumu jeho vlastních staveb, kde se používaly ty nejdražší materiály v obkladu. Přímo říkal, že „gentleman okna nepotřebuje, kochá se mahagonovým obložením interiéru„.
Na obrázku vidíte naší realizaci ve štukatérství. Klasický design navazující na evropský architektonický kánon, posouváme do moderního pojetí transcendencí světla jako nového prvku v architektuře.
oD 19. STOLETÍ DO DNES
Závěr, konec a začátek – díl 2.
Veškeré osvícené myšlenky renesance vyzdvihované od 17. do 19. století vzaly za své ve 20. století. Velcí architekti 19. století jako byl Josef Zítek nebo Osvald Polívka obdivovali renesanci a snažili se jí přiblížit. Přesto bylo jejich dílo arogancí pozdějších generací ve dvacátém století snižováno. Tato degradace humanizmu zvláště vyvrcholila příchodem stavebních „paskvilů“ jako byly například fašistický stavební sloh, nebo socialistický realismus, které sice poskytly prostor pro umělecké štukatérství ve svých budovách, ale zřejmě za totální absence estetického cítění. Nacističtí architekti, jako například Albert Speer, hledali vzory v antice, klasicismu, monumentalismu, ale vše zcela nesmyslně a megalomansky předimenzovali a překroutili tak, že estetika převzatých linií a tvarů ztratila smysl. Podobně je na tom i pokus napodobit baziliku sv. Petra v Římě na Pobřeží slonoviny, která sice vznikla v 80. letech a rozhodně se nejedná o dílo výše jmenovaných totalitních slohů. Věřím, že i když tvůrci gigantické stavby baziliky Notre-Dame de la Paix při její tvorbě mysleli pouze na převelikou slávu Krista, dopustili se stejné chyby jako stavitelé oněch slohů.
Budova sice na dálku kopíruje tvar původní římské baziliky a oku neškodí, při pohledu z blízka postrádá detaily a působí poněkud „humpolácky“. Navíc obyvatele jedné z nejchudších afrických zemí stála 300 milionů dolarů.
Socialistický realismus pak svou ohyzdností završil ono období degradace estetického cítění. Jako stalinský stavební sloh přímo zakazoval užití jakýchkoliv jiných architektonických proporcí. Vzhled díla nebyl už na svobodné vůli tvůrčí práce, ale na poslušnosti k uměleckému kánonu, který se neštítil ani pokřivit lidskou anatomii do zrůdných tvarů.
Příchod brutalismu, přestože jeho název ve skutečnosti nemá s brutalitou nic společného, byl ve stylu velmi brutálního znásilnění přírody a původní urbanistické zástavby měst. Tentokrát už zcela bez uměleckého štukatérství.
Na obrázku vpravo z Wikimedia Commons vidíte oku nelahodící sgrafito. Dílo nacistické architektury evidentně vyzdvihuje tvůrčího ducha člověka, ale s humanismem má ve skutečnosti pramálo společného.
oD 19. STOLETÍ DO DNES
Závěr, konec a začátek – díl 3.
Etický kánon, dědictví antického světa citlivě rozvíjený v renesanci a devatenáctém století, byl zahozen se slovy „lidstvo kráčí vpřed, už není nutné vytvářet muzeální design“. Myslím si, že tím je možné dosáhnout jediného a to vlastní malosti. Vždyť co je více než duchovní dědictví předků, určitá morální, etická a estetická hodnota, která se v nás Evropanech rozvíjela tisíce let. Pokud toto dědictví zahodíme, staneme se jen dalším „středověkem“ v dějinách Evropy.
„Jedinou cestou, jak dospět k velikosti, ba je-li to možno, k nenapodobitelnosti, je pro nás napodobování starých. “ J.J. Winckelmann
“ Stále více ve mě zakořeňuje názor, že člověk má žít přirozeně a když ve městě je o přírodu oloupen, musí hledět ji nahradit ve svém okolí. Zvíře vidí neustále barvy ve volné přírodě, a podle krajiny, podle času a počasí mění své nálady, a člověk – v dekoraci čtyř stěn, které obyvatelům neustále nahrazují nebe a horizont, člověk chce působit jako severní nebe, šedé, tmavé, pochmurné a špinavé! Ptáci by museli zhynout a lidé mají zůstat zdrávi? Světlo a barva jsou základní podmínkou za níž odpovídá architekt a tak málokterý rozumí barvě! “ Osvald Polívka
Na obrázku z Wikimedia Comons vidíte snad nejodpornější realizaci ve štukatérství technikou sgrafito. Dílo socialistického realismu postrádá vazbu na etické kořeny architektury. Jeho tvůrci se plácali po ramenou, jak jsou moderní a nezávislí, přitom dnešní doba jejich dílo odsoudila.
Dejme si pozor, abychom nedopadli v očích dalších generací stejně!
oD 19. STOLETÍ DO DNES
Závěr, konec a začátek – díl 4. poslední
Dnes je štukatérství v podstatě neznámé řemeslo. Technologický pokrok nám v mnohém usnadnil práci. Například ve formářství, kde pružné silikonové formy umožnily výrobu velkých sérií v relativně krátkém čase a tím se štukatérství stalo levnější a dostupnější.
Bohužel tradiční štukatérství dnes opět bojuje se zlem. Tentokrát v podobě polystyrénových a polyuretanových interiérových dekorací. Které jsou nejen nekvalitní oproti sádrovým, ale především kvůli své levné ceně ( to je totiž dnes to hlavní kritérium :), berou práci tradičnímu štukatérství. V poslední době informovanost lidí v této věci stoupá a lze sledovat odklon od plastových náhražek. Lidé stále více tíhnou v interiéru k přírodním materiálům jako je dřevo, kámen, keramika a štuk.
Mé jméno je Ondřej Dvořák a jsem jednatel společnosti Artcapita. Bylo mi ctí Vás provést stručnými dějinami štukatérství, které, věřím, přečká další staletí. Na rozdíl od plastových dekorací stojí na tradici a materiálech, které prověřila staletí. Konec konců je to jen na nás. Já a lidé v mém týmu budeme stále bojovat a posouvat hranice štukatérství.
Na obrázku vidíte snímání moderní silikonové formy ze sádrového výrobku 1/4 stropní kazety.